Com està afectant el coronavirus a les famílies de l’Araguaia
31 de març de 2020
Les causes de Pere Casaldàliga
A Amèrica Llatina ja s’han confirmat casos de coronavirus a tots els països del Continent. A l’Amazònia, la Rede Eclesial Panamazónica (REPAM) informa que hi ha 1.580 casos confirmats i 49 morts, a 7 d’abril del 2020. Per tant, aqui, la pandèmia no està tan estesa i no afecta tantes persones com ho està fent a Europa o a l’Àsia. Podem dir que aquí encara es troba en la fase inicial.
Tanmateix, hi ha una gran preocupació per part de la població per l’impacte i les conseqüències que podria tenir la crisi de coronavirus.
La regió d’Araguaia té més de 150.000Km2, per tant, és més gran que alguns països europeus, com Portugal, per exemple … però sense gairebé cap hospital i molt menys respiradors o els medicaments necessaris per al tractament de la malaltia.
Com en molts altres llocs del Brasil, el treball informal, sovint al carrer, és la base de la subsistència per a moltes famílies que viuen en condicions precàries. Només a São Félix do Araguaia, la nostra associació atén més de 500 persones (sobre una població de 5.000) que viuen per sota del llindar de la pobresa. És a dir, sobreviuen a menys d’un euro al dia per persona. En aquest context, doncs, les condicions de nutrició i de defenses prèvies són força deficients.
Aquest escenari de fragilitat social i econòmica explica per què des de l’inici de l’amenaça s’han pres mesures preventives basades en el confinament i l’aïllament social. Aquí, les conseqüències poden ser molt tràgiques.
Així mateix, els pobles indígenes són els més vulnerables a la propagació del virus. Les tribus Karajá, Tapirapé i Xavante, que viuen amb nosaltres a l’Araguaia, tenen moltes dificultats per accedir al (mínim) sistema sanitari: per exemple, des de la terra Marãiwatsédé, on viuen 1.200 Xavante, fins a l’hospital més proper (sense UCI i amb només 1 respirador), es trigua més de 5 hores de viatge.
Els pobles indígenes es troben en una situació vulnerable i necessiten cura, atenció i respecte.

QUÈ ESTEM FENT PER COMBATRE EL CORONAVIRUS
A l’Associació hem seguit les mesures recomanades pels organismes públics responsables i estem en contacte permanent amb les comunitats per tal d’avaluar la millor manera d’adaptar els nostres projectes, tenint en compte les circumstàncies i com vagi evolucionant la situació.
De moment, ningú del nostre equip o de les famílies que atenem està afectat per la malaltia.
Tanmateix, com a forma de prevenció, hem establert mesures que redueixen la nostra exposició a zones o factors de risc i que permeten continuar part de la nostra activitat.
A les zones potencialment de risc, principalment als assentaments i comunitats indígenes, hem suspès temporalment la nostra activitat perquè, ara, el més important és la seguretat de les persones amb qui treballem, així com del nostre equip i dels altres ciutadans/es.
Als assentaments i comunitats indígenes, suspenem temporalment la nostra activitat perquè, ara, el més important és la seguretat de les persones.

En aquest sentit, hem adoptat les iniciatives següents:
– Coordinació amb les autoritats municipals per vigilar l’evolució del risc.
– Pertanyem a la xarxa de protecció social del ciutadà brasiler en situació de vulnerabilitat social.
– Suport perquè les comunitats obtinguin el menjar de proximitat i hagin de moure’s el mínim necessari.
– Estem en contacte permanent amb les famílies que viuen a les comunitats i pobles on treballem, per saber com estan i per assisitir-les si fos necessari.
La contenció i la mitigació de la propagació de la malaltia són responsabilitat de tota la societat i, per això, cal romandre a casa.
Ara més que mai tenir cura de la nostra salut és tenir cura de la salut de tothom i la nostra associació disposa de la tecnologia i els equipaments necessaris per continuar fent feina de forma telemàtica.
Així que quedem-nos a casa. Cuidem-nos i cuidem dels/les més vulnerables.
SUBSCRIU-TE AL BUTLLETÍ
Coneix MÉS de Pere Casaldàliga
i les seves causes
LES DARRERES PUBLICACIONS
30 de juliol: arribem a un món sense retorn
Casaldàliga arriba a l’Amazònia brasilera el 30 de juliol de 1968. Mai més va tornar a Catalunya. Aquest és un fragment del seu testimoni escrit en primera persona i algunes de les primeres imatges que es conserven de la seva arribada.
L’ex-assessor de Lula, Paulo Maldos, participa a la campanya contra el feixisme organitzada per la Fundació Pere Casaldàliga
La Fundació realitza una campanya de sensibilització sobre els efectes del feixisme i el discurs de l’odi, convidant l’ex-assessor de Lula i Dilma, Paulo Maldos en una gira per tota Catalunya.
Setmana per la Pau – Arcadi Oliveres
Entre els dies 27 i 30 de juny de 2022 celebrarem la Setmana per la Pau Arcadi Oliveres: un espai de trobada, obert a la participació de tota la ciutadania, que té per objectiu fomentar l’intercanvi de pensaments i de propostes d’acció, d’enfortiment del treball en xarxa, d’invitació a un canvi de paradigma i de concreció d’accions d’incidència sociopolítica, de manera pacífica, transformadora i no-violenta. Ens hi acompanyes?
Cristoneofascismo, Teísmo político y Dios sacrificial de Bolsonaro
Desde la elección de Bolsonaro, Brasil se ha convertido en el epicentro del “cristoneofascismo” y en el lugar donde gobierna la extrema derecha de Dios. Éstas son las claves del dios de Bolsonaro a pocos meses de las elecciones.
Balsareny acompanya «les petjades» de Pere Casaldàliga
Balsareny acompanya «les petjades» de Pere Casaldàliga, tot recorrent els indrets més significatius de la vida del bisbe i amb una xerrada amb l’ex-assessor de Lula, Paulo Maldos al Castell del poble.
Els assassinats per conflictes al camp del Brasil van créixer un 75% al 2021
La Comissió Pastoral de la Terra va informar el passat mes d’abril que els assassinats per conflictes al camp al Brasil van créixer un 75% el 2021. En el seu informe anual, l’organització denuncia “l’abandonament i l’acció deliberada contra la vida de les persones” del Govern Bolsonaro.